PSP 7 RADOMSKO

Solidarność. Podaj dalej! Drugi warsztat z analizy obrazu

Fotografia to… uchwycenie chwili, wspomnienie, opowiedziana historia, detal, coś miłego, pasja… i wiele, wiele innych skojarzeń. A czym są stereotypy? Kiedy mamy do czynienia z dyskryminacją? Czy solidarność = zawsze jedność?

Między innymi o tym, rozmawialiśmy podczas kolejnych warsztatów w ramach projektu “Solidarność. Podaj dalej”. 

Analizowaliśmy zdjęcia przedstawiające uchodźców, osoby o innym kolorze skóry, bezdomnych, ale także stare fotografie rodzinne, czy np. obrazujące drut kolczasty. Nie zabrakło ćwiczeń praktycznych, kiedy to w szkole szukaliśmy, bądź aranżowaliśmy przejawów solidarności, ale także stereotypowego myślenia oraz dyskryminacji. Wnioski były naprawdę bardzo pouczające.

A teraz dokończ zdania:
- Chłopcy są…
- Dziewczyny są…
- Osoby starsze są…
- Europejczycy są…
- Azjaci są…
- Strażacy są…
- Mieszkańcy miast są…
- Mieszkańcy wsi są…

I jak, myślisz stereotypowo?

Przypomnijmy…
Jaka jest idea programu?

Program “Solidarność. Podaj dalej!” opiera się na prostym pomyśle: 21 marca, podczas Międzynarodowego Dnia Walki z Dyskryminacją i Rasizmem dzieci i młodzi ludzie z Polski, Francji, Hiszpanii oraz Chorwacji piszą, wysyłają kartki pocztowe z przekazem solidarności do losowo wybranych nieznajomych i liczą na ich odpowiedź.

Każda kartka niesie podwójny przekaz: z jednej strony poprzez specjalnie dobrane zdjęcia, wybrane we współpracy z wybitnymi fotografami ze wszystkich krajów programu, a z drugiej dzięki osobistej wiadomości napisanej przez dzieci i młodzież.

Na czym polega udział uczniów?

Praca w programie opiera się na innowacyjnej metodzie pracy z uczniami, łączącej analizę obrazów oraz warsztaty pisarskie. Młodzi ludzie na początku uczą się analizować i interpretować współczesne fotografie, odkrywać różnorodne znaczenia, które niosą ze sobą codzienne sytuacje uwiecznione na zdjęciach. Następnie uczą się wyrażać myśli i formułować tekst, biorąc udział w warsztatach pisarskich.

Solidarność. Podaj dalej! daje młodym ludziom impuls do refleksji na temat różnorodności i różnych form dyskryminacji, uczyć analizowania obrazów, budzi ciekawość i zainteresowanie innymi, rozwija krytyczne myślenie i wyobraźnię. Uczy wypowiadać się otwarcie i dzielić się przemyśleniami, analizować własne uprzedzenia i stawiać im czoło.

Kto jest organizatorem programu?
Program opiera się na prowadzonej od 15 lat francuskiej akcji Jouons la Carte de la Fraternité prowadzonej przez La Ligue d’Enseignement. Od 2016 roku dzięki finansowaniu ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus + zyskał europejski wymiar. La Ligue d’Enseignement jest jego liderem, a partnerami Fundacja Szkoła z Klasą (Polska), Fundación Cives (Hiszpania) i Centar Za Mirovne Studije (Chorwacja).

A jak przebiegały nasze warsztaty?
Zobacz galerię zdjęć.

2018-03-04 11:28:57        dodał(a): mariola