PSP 7 RADOMSKO

Ekopracownia pod chmurką

 


Rok w OGRODZIE 7 ZMYSŁÓW

Wiosna

Najbardziej pracowita pora roku. Uporządkowano ogród po zimie. Następnie zostały przycięte pędy roślin (np. lawend), wysiane nasiona (np.ziół), posadzone roślinki jednoroczne, uzupełnione nasadzenia roślin kwitnących (np. powojników) oraz traw. Zastosowano również nawozy np. do hortensji i różaneczników. Uprzątnięto wiatę dydaktyczną- zamontowano zamykane drzwi, wystawiono stoły i ławy, by uczniowie po powrocie do szkoły mogli korzystać z zajęć na świeżym powietrzu. Dzieci z młodszych klas eksperymentowały z hodowlą własnych roślin i potem wsadziły je w ogrodzie.

Lato

Jest to pora intensywnych prac pielęgnacyjnych. Regularnie podlewano rośliny, aby utrzymać je w dobrej kondycji i koszono trawnik. Systematycznie usuwano chwasty, a te uciążliwe zwalczano chemicznymi środkami chwastobójczymi. Opryskiwano środkami owadobójczymi rośliny, zwłaszcza bukszpany, które zaatakowała ćma bukszpanowa. Roślinki odwdzięczyły się nam pięknym i obfitym kwitnieniem.

Jesień

Pora sadzenia i rozmnażania roślin. W naszym ogrodzie w ciągu 2 lat istnienia niektóre rośliny wypadły- zwiędły, zmarzły lub zamarły z różnych powodów np. uszkodzenia systemu korzeniowego działalnością szkodników. We wrześniu zostały posadzone w ich miejsce krzewy i drzewa liściaste (np. różneczniki, brzoza). Ostatni raz przed zimą skoszono też trawę. Ogród został przgotowany na zimę.

Pokaż galerię zdjęć

 


W ogrodzie siedmiu zmysłów

(POETYCKO)

W szkolnym ogrodzie "Zapachniało, zajaśniało... ", zieloności wciąż przybywa, wiosna zagościła na dobre, lato puka do drzwi! Choć temperatura nie pozwala jeszcze na wylegiwanie się na trawie, jeszcze tylko miesiąc i parę dni...

(NAUKOWO)

a północny koniec osi Ziemi skieruje się znacznie ku Słońcu (nie dokładnie w samo Słońce, ale w jego kierunku). Kiedy tak się stanie, Słońce znajdzie się wyżej na niebie, jego światło zrobi się bardziej intensywne, powierzchnia będzie się aktywniej grzała. Jednocześnie dni będą dłuższe, co spowoduje dłuższe nagrzewanie. Uf! Będzie gorąco... Fotki z wiosennego ogrodu.

Fotki z wiosennego ogrodu.

Pokaż galerię zdjęć


 

Wiosna w "OGRODZIE 7 ZMYSŁÓW"
Nasza szkoła, dzięki konkursowi pn. „Ekopracownia pod chmurką” organizowanemu przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, wzbogaciła się prawie rok temu o punkt dydaktyczny "Ogród siedmiu zmysłów".

W kwietniu 2019 r. na plac przed szkołą wjechał ciężki sprzęt i jednocześnie z wymianą ogrodzenia, finansowanego przez Urząd Miasta, powstawał ogródek dydaktyczny.

We wrześniu nastąpiła oficjalna inauguracja działalności "Ogrodu siedmiu zmysłów" i od tego momentu odbywały się w nim zaplanowane zajęcia dydaktyczne. Jednak gros z nichprzewidzianych było na wiosenne miesiące. W ich realizacji przeszkodziła nauczycielom zaistniała sytuacja epidemiczna i decyzja MEN, wynikająca z konieczności zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa, prowadzenia lekcji zdalnychod 25 marca.

Trochę smutno, że ogród stworzony z myślą o dzieciach, nie rozbrzmiewa ich śmiechem, głosami zachwytu nad budzącą się do życia przyrodą. Niemniej jednak prace pielęgnacyjne w ogrodzie idą pełną parą. Panie woźne posprzątały i uporządkowały teren, szyszki trafiły do obwódek z ekoborbu wokół pni starych drzew, pan Konserwator skosił trawnik. Przycięto krzewy i byliny, trwa odchwaszczanie rabat.

Niektóre rośliny zakwitły i zachwycają swoim pięknem w tym trudnym czasie. Chcemy, by również Wam sprawiały przyjemność. W miarę możliwości postaramy się uwieczniać uroki naszego ogrodu i publikować zdjęcia na stronie internetowej szkoły. Zaczynamy od zdjęć z bardzo wczesnej wiosny i uroczych bylinek zasadzonych w czasie uroczystej inauguracji "Ogrodu siedmiu zmysłów".

 

Pokaż galerię zdjęć


Projekt "OGRÓD SIEDMIU ZMYSŁÓW"

Nasza szkoła, dzięki konkursowi  pn. „Ekopracownia pod chmurką” organizowanemu przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi, wzbogaciła się  prawie rok temu o  punkt dydaktyczny "Ogród siedmiu zmysłów".

W  kwietniu 2019 r. na plac przed szkołą wjechał ciężki sprzęt  i  jednocześnie z wymianą ogrodzenia, finansowanego przez Urząd Miasta, powstawał ogródek dydaktyczny.

We wrześniu nastąpiła oficjalna inauguracja działalności "Ogrodu siedmiu zmysłów" i od tego momentu odbywały się w nim zaplanowane zajęcia dydaktyczne.  Jednak gros z nichprzewidzianych  było na wiosenne miesiące. W ich realizacji przeszkodziła nauczycielom zaistniała sytuacja epidemiczna i decyzja MEN, wynikająca z konieczności zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa, prowadzenia  lekcji zdalnychod  25 marca.

Trochę smutno, że ogród stworzony z myślą o dzieciach, nie rozbrzmiewa ich śmiechem, głosami zachwytu nad budzącą się do życia przyrodą. Niemniej jednak prace pielęgnacyjne w ogrodzie idą pełną parą. Panie woźne posprzątały i uporządkowały teren, szyszki trafiły do obwódek z ekoborbu wokół pni starych drzew, pan Konserwator skosił trawnik. Przycięto krzewy  i byliny,  trwa odchwaszczanie rabat.

Niektóre rośliny zakwitły i zachwycają swoim pięknem w tym trudnym czasie. Chcemy, by również Wam sprawiały przyjemność. W miarę możliwości postaramy się uwieczniać uroki  naszego ogrodu i publikować zdjęcia na stronie internetowej szkoły. Zaczynamy od zdjęć z bardzo wczesnej wiosny i uroczych  bylinek zasadzonych w czasie uroczystej inauguracji "Ogrodu  siedmiu zmysłów".

Pokaż galerię zdjęć


Uroczyste otwarcie OGRODU SIEDMIU ZMYSŁÓW

Pierwszy etap realizacji projektu pn Ekopracownia pod chmurką, dofinansowanego ze środków WFOŚiGW w Łodzi, możemy uznać za zakończony.
Dnia 26 września nastąpiła oficjalna inauguracja działalności "OGRODU SIEDMIU ZMYSŁÓW". Uczestników ceremonii powitał Pan Dyrektor, następnie zabrał głos Prezydent Miasta Radomska Pan Jarosław Ferenc.

Uroczystego otwarcia Ekopracowni pod chmurką dokonali:

Pan prezydent Jarosław Ferenc

Pan dyrektor Radosław Bartnik

Pani Iza Randak z Nadleśnictwa Radomsko

Pan przewodniczący RR Kamil Bugdal.

Na uroczystość przybyły również przedszkolaki z zaprzyjaźnionego PP nr 5.

Następnym punktem w programie uroczystości były zajęcia otwarte - podróż, w której przewodnikiem były zmysły. W wyniku losowania zostały skompletowane załogi przyrodników i kucharzy.

Kucharze udali się do szkoły, gdzie pod opieką nauczycieli wykonali zadania kulinarne- koktajl z owocami, kanapki z twarożkiem ziołowym oraz deser owocowy.

Przyrodnicy otrzymali karty zadań i pod kierunkiem nauczycieli wykonywali polecenia, poruszając się po ogrodzie w ustalonym porządku. Jednym z ciekawszych zagadnień było rozpoznawanie eksponatów z pudełka skarbów. Do określenia rodzaju skał uczniowie mogli wykorzystać album "Skały i minerały", w rozpoznaniu liści drzew tablice informacyjne rozmieszczone w ogrodzie.

Zadania ukierunkowane były na doznania zmysłowe. Doświadczanie świata przy pomocy zmysłów jest jednym ze sposobów poznawania rzeczywistości i przynosi dobre efekty edukacyjne, radość i zadowolenie dzieci.

Na zakończenie zajęć uczniowie i zaproszeni goście mieli możliwość wydojenia sztucznej krowy i skosztowania smakowitych dań przygotowanych przez drużynę kucharzy.

Pokaż galerię zdjęć

 


Konkursy

Uczniowie, którzy wzięli udział w konkursie na karmnik, budkę lęgową do „Ekopracowni pod chmurką”, zostali zaproszeni na spotkanie z leśnikiem - Panią Izą Randak, połączone z rozwiązaniem konkursu i wręczeniem nagród. Spotkanie odbyło się w bibliotece szkolnej 22 maja 2019 r.

Zainteresowanie konkursem przeszło najśmielsze oczekiwania organizatorek (ilością i niezwykłą pomysłowością), a prace wzbudziły zachwyt zaprzyjaźnionej z naszą szkołą P. Izą Randak, która podpowiedziała, by nagrody przyznać w dwóch kategoriach: "OKIEM LEŚNIKA" i "OKIEM PLASTYKA".
W pierwszej z nich w ocenie brano pod uwagę podstawowe zasady konstruowania budek lęgowych: materiał, miejsce i wielkość otworu, zamontowanie ruchomej części, ułatwiającej czyszczenie budki. Laureatami w tej kategorii zostali:

Mikołaj Halszka IV c
Zuzanna Szymczak III B gim.
Bartłomiej Kopera IV d

W kategorii "OKIEM PLASTYKA" najważniejszymi kryteriami były: pomysł, inwencja twórcza, oryginalność. Niektóre z prac były przykuwającymi uwagę perełkami artystycznymi.
W tej kategorii nagrody otrzymali:

Karmnik dla ptaków
I MIEJSCE Piotr Młynarczyk VIII b
II MIEJSCE Jakub Wiatrak IV b
III MIEJSCA Julia Kaźmierska IV a
WYRÓŻNIENIE
Nikola Zeller IV b
Julia Łągiewska VII b

Budka lęgowa
I MIEJSCE Wiktor Warda VI c
II MIEJSCE Szymon Soja III B gim.
III MIEJSCA Kacper Kurowski VII a
WYRÓŻNIENIE
Patryk Banaszek VIII c
Szymon Knychalski IV a

Po rozwiązaniu konkursu część przekazanych przez dzieci i ich rodziców karmników i budek lęgowych zostanie zainstalowana w "Ekopracowni pod chmurką", natomiast pozostała część sprzedana. Zebrane pieniądze otrzyma koło ekologiczne z przeznaczeniem na założenie zielnika w nowym ogrodzie oraz nawozy do roślin.
Organizatorki dziękują wszystkim konkursowiczom i ich Rodzicom.

Pokaż galerię zdjęć


 

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 7 w Radomsku została laureatem Konkurs pn. „Ekopracownia pod chmurką”. W ramach Konkursu zostanie utworzony przy szkole punkt dydaktyczny "Ogród siedmiu zmysłów".

Zadanie będzie realizowane przy udziale środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.

Całkowity koszt zadania wynosi  69 731,00 zł

w tym:

- dotacja WFOŚiGw w Łodzi - 49 231,00 zł

- wkład własny 20 500,00 zł

            Projekt pn. "Ogród siedmiu zmysłów" przewiduje założenie ogrodu, który wykorzystywany będzie przede wszystkim w celach dydaktycznych i wychowawczych, a jednocześnie  poprawi estetykę otoczenia. 

            Profesjonalnie założony ogród z nowymi nasadzeniami drzew, krzewów i traw oraz z wiatą dydaktyczną, lapidarium, stacją meteorologiczną, zegarem słonecznym, ścieżką sensoryczną, ulem, miejscem do segregacji odpadów i tablicami dydaktycznymi, stanie się miejscem, w którym uczniowie z naszej szkoły oraz dzieci z sąsiadującego przedszkola będą mogły zdobywać wiedzę dzięki obserwacji, eksperymentom i badaniom, a także odpoczywać w czasie przerw w okresie od wiosny do jesieni. Będzie  doskonałą bazą do prowadzenia zajęć edukacyjnych nie tylko z przyrody, biologii, geografii i edukacji wczesnoszkolnej. Kompozycje roślinne i zmieniająca się w poszczególnych porach roku kolorystyka zachęci również nauczycieli plastyki do prowadzenia zajęć w plenerze, a uczniom pozwoli wielozmysłowo poznawać świat.

            Mamy nadzieję, że  lekcje w terenie, prace pielęgnacyjne w ogrodzie, bezpośredni kontakt uczniów z naturą będą miały pozytywny wpływ na ich postawę proekologiczną, a także będą korzystnie oddziaływały na dzieci z deficytami i zaburzeniami rozwojowymi oraz niepełnosprawnością.   

Linki do stron: www.wfosigw.lodz.pl
www.zainwestujwekologie.pl

            Jak będzie wyglądał nasz ogród, można podpatrzyć w galerii zdjęć.    

Wizje plastyczne autorstwa naszej absolwentki Olgi Ciapińskiej.

 

 

 

2019-03-18 22:10:46     Autor: mariola