mPotęga
Podsumowanie projektu mPotęga w roku szkolnym 2016/2017
W szkole odbyło się podsumowanie projektu edukacyjnego mPotęga „Matematyczne podróże małe i duże”, realizowanego od września br. Odbiorcami projektu byli uczniowie klas IV-VI Publicznej Szkoły Podstawowej nr 7 w Radomsku.
Zaprezentowano wszystkie podjęte działania, które były realizowane w różnych obszarach (tj. informatyka i plastyka) ale zawsze związanych z matematyką. Rozdano dyplomy i nagrody dla wszystkich uczestników konkursów. Udział w projekcie oraz zdobyte przez to pomoce dydaktyczne pozwoliły na uatrakcyjnianie zajęć i zachęcenie uczniów do uczenia się matematyki. Mamy nadzieję, że nasza praca zaowocuje w dalszej pracy z uczniami.
Podsumowanie - Zobacz prezentację
Makieta budynku szkoły
W ramach projektu edukacyjnego „Matematyczne podróże małe i duże” uczniowie klas szóstych podjęli się ambitnego zadania, aby wykonać makietę budynków szkoły. Zadanie było trudne i czasochłonne ale szóstoklasiści z drobną pomocą nauczyciela matematyki sprostali wyzwaniu. Wykonania projektu w wersji ostatecznej podjęły się:
w klasie 6A: Natalia Dziegieć, Magda Kapica, Natalia Kuśmierek, Wiktoria Grzejszczak
w klasie 6B: Aleksandra Klekot, Katarzyna Mazur, Roksana Kancerek, Anna Marczyk, Magdalena Kierasińska, Nikola Majchrzak
w klasie 6C: Julia Dziuba, Zuzia Frączyk, Julia Jabłońska
I miejsce kl. VIA
II miejsce kl. VIB
III miejsce kl. VIC
Podróż do wymarzonego miejsca
Konkurs dla szóstoklasistów „Podróż do wymarzonego miejsca” to skomplikowana, długoterminowa praca dla grup uczniów. Każda klasa miała za zadanie wybrać państwo oraz szczególnie ciekawe i znajdujące się w nim miasta oraz przedstawić szczegółowy plan wycieczki dla całej klasy.
Uczestnicy, korzystając z map, Internetu, zbiorów biblioteki szkolnej przeliczali odległości, wybierali sposób podróży, szukali tanich noclegów oraz opłat za wejścia np. do muzeów, korzystali również z informacji w kantorach walut. Koszty zostały przeliczone z uwzględnieniem całej klasy i jednego uczestnika wycieczki. Efekty pracy przedstawiano w formie plakatów. Wygrał najbardziej szczegółowy.
I m - kl. VI C
II m - kl.VI B
III m - kl. VI A
Rozgrywki w Blokusa
W ramach projektu mPotęga odbył się konkurs rozgrywek w BLOKUSA. Wzięło w nim udział 36 uczniów z klas IV-VI. Rozgrywki były prowadzone parami najpierw na poziomie klas, potem oddziałów IV – V – VI a na koniec został wyłoniony mistrz szkoły.
W klasach IV najlepszy był Jan Adamowicz z klasy IV c. W klasach V wygrał Kaźmierczak Kordian z klasy V c. Na poziomie klas VI najlepsza była Majchrzak Nikola z klasy VI b.
Aby wyłonić mistrza szkoły osoby które wygrały w swojej kategorii wiekowej zagrały każdy z każdym:
I miejsce Kaźmierczak Kordian kl. V c
II miejsce Majchrzak Nikola kl. VI b
III miejsce Adamowicz Jan kl. IV c
Żółwiem po ekranie
W ramach projektu mPotęga w miesiącu grudniu na zajęciach komputerowych uczniowie klas V kontynuowali zajęcia z żółwiem. Wydawali żółwiowi zrozumiałe dla niego polecenia, a on z kolei wykonując polecenia tworzył na ekranie rysunki. Podejmowali coraz to trudniejsze zadania. Dowiedzieli się, że użycie komendy powtórz spowoduje, że dany ciąg poleceń zostanie wykonany kilka razy.
Nauczyli się jak obliczać kąty w dowolnym wielokącie, który ma wszystkie kąty równe (trójkąty, pięciokąty i inne wielokąty). Żółw rysował dowolne kompozycje zamalowane lub nie. Uczniowie samodzielnie tworzyli polecenia użytkownika, czyli procedury, które wykonywały dowolne kompozycje. Wychodziły różnego rodzaju mozaiki, rozety, spirale, koła, pierścienie i inne.
Uczniowie świetnie się przy tym bawili, ponieważ żółw rysował zamierzone a czasami niezamierzone kompozycje.
Zajęcia plastyczne dla klas IV i V
W ramach projektu mPotęga i według harmonogramu zadań odbyliśmy dwufazowe zajęcia plastyczne w trakcie których zapoznali się z technologią wykonania ozdób z masy polimerowej FIMO, jej możliwościami i zastosowaniem. Pierwsza faza to projektowanie. W trakcie warsztatów dzieci poznały pojęcie symetrii jedno i wieloosiowej oraz stworzyły projekty brosz i przypinek.
Na następnych zajęciach według wcześniej przygotowanych rysunków zostały wykonane ozdoby z masy FIMO. Użyliśmy do tego prasy, wyciskarek i narzędzi zakupionych dzięki projektowi mPotęga. Ozdoby odnajdą swoje zastosowanie i nowych właścicieli pod choinkami w nadchodzące Święta Bożego Narodzenia?
Warsztaty informatyczne
W listopadzie uczniowie klas V w ramach projektu edukacyjnego mPotęga wczuli się w rolę początkujących „programistów”. Poznali podstawowe polecenia języka Logo (język programowania stworzony do nauczania informatyki i matematyki), dzięki którym żółw przemieszczał się w przód, w tył, obracał się o dowolny kąt w prawo bądź w lewo, rysował linie proste, zmieniał kolor i grubość pisaka. Uczniowie za pomocą prostych komend programowali kwadraty, proste kompozycje złożone z kwadratów oraz koła i okręgi. Kolejne zajęcia już wkrótce.
Gra terenowa
W piątek odbyła się matematyczna gra terenowa dla klas piątych. Uczniowie w grupach trzyosobowych rozwiązywali zadania przygotowane przez nauczycieli matematyki. Za zadania można było otrzymać maksymalnie 5 lub 10 punktów. To grupy decydowały o wyborze trudności zadania. Kolejno na czterech stanowiskach można było spotkać zadania ze skali, obliczania pól powierzchni figur geometrycznych oraz zastosowanie matematyki w życiu codziennym czyli zakupy i oszczędności.
Szachowy Mistrz
Kolejne zadanie projektowe stanowiły rozgrywki logiczne w szachy, warcaby i Blokus. Mistrzem w szachach został Bartek Trajdos, drugie miejsce zajął Krzysztof Wtorkowski - obaj z klasy IVa. Trzecie miejsce zdobyli Weronika Wtorkowska (VIa) i Hubert Grabowski (Vb). Uczniowie ci reprezentowali naszą szkołę w następnych etapach konkursu.
Turniej warcabowy
W ramach projektu mPotęga odbyły się między uczniami klas IV-VI rozgrywki w warcaby. Wzięło w nich udział 40 uczniów. Rozgrywki były prowadzone najpierw między uczniami poszczególnych klas, a potem na poziomie poszczególnych oddziałów ( IV – V – VI). Na koniec rozgrywek został wyłoniony Warcabowy Mistrz Szkoły.
Na poziomie klas czwartych najlepszy był Krzysztof Ćwiek z klasy IV b. W klasach piątych wygrał Hubert Grabowski z klasy V b a w klasach szóstych najlepsza była Martyna Kowalska z klasy VI a.
Aby wyłonić mistrza szkoły uczestnicy zagrali 3 rundy każdy z każdym.
Wygrała Martyna Kowalska.
Wicemistrzami zostali Hubert Grabowski i Krzysztof Ćwiek.
Zwycięzcom gratulujemy !!!
Warsztaty dla uczniów klas IV
m.in. wśród trudności uczniowie podawali: hałas, rozmowy na lekcji, głośna muzyka, zaś jako elementy, które wspomagają proces uczenia się określili m.in.: spokojną muzykę, porządek na biurku, czy...starszą siostrę lub rodziców :)
W drugiej części zajęć uczniowie zapoznali się z prezentacją multimedialną poświęconą "pomocnikom" w nauce - zostali ukierunkowani, jakie podejmować działania w codziennym uczeniu się, aby uczenie przynosiło efekt. Otrzymali siedem wskazówek, które już od dnia następnego mogą zacząć wdrażać. Elementem kończącym zajęcia były tworzone przez uczniów rymowanki z trudnymi słowami, które ostatnio poznali, bo jak wiadomo, tworzenie krótkich wierszyków, rymowanek sprzyja procesowi uczenia się. Zajęcia o stylach uczenia się, będą w klasach IV kontynuowane.
Spotkanie z geodetą
W czwartek w naszej szkole uczniowie klas szóstych brali udział w zajęciach prowadzonych przez geodete pana Alberta Traczyka. Celem tych zajęć zorganizowanych w ramach realizacji projektu mPotęga było pokazanie uczniom zastosowania matematyki w geodezji. Prowadzący zajęcia pan Traczyk pokazał jak powstają mapy, jak je odczytywac i jakie umowne symbole stosowane są na planach. Wytłumaczyl również jak wykorzystywać skale i współrzędne. Największym zainteresowaniem cieszyły się jednak urządzenia stosowane do pomiarów dużych odległości.
Roku szkolny 2014/2015
Podsumowanie projektu "Matma jest wszędzie"
Podsumowaniem naszego udziału w projekcie "Matma jest wszędzie" było zorganizowanie turnieju dla klas VI.
Konkurs składał się z 4 bloków tematycznych: GEOMETRIA, ZAKUPY, KALENDARZ I CZAS, SKOJARZENIA.
Do każdego zadania losowo wybierano uczniów według numeru z dziennika. Uczniowie zmagali się z zadaniami o różnym stopniu trudności. Liczyli pola i obwody figur, objętości i pola całkowite brył, wykazując się znajomością wzorów. Robili zakupy posługując się wagą i pieniędzmi edukacyjnymi.Z zegarami w rękach podawali poprawne rozwiązania zadań. Wykazali się też logicznym myśleniem. Była to świetna zabawa ale też i przypomnienie wiadomości do sprawdzianu próbnego, który odbył się w najbliższych dniach.
I m. klasa VIa
II m. klasa VIc
III m klasa VIB
Blokus
W listopadzie i grudniu odbyły się rozgrywki międzyklasowe w grach logicznych w ramach projektu
mPotęgi: klasy IV walczyły w warcaby a klasy V i VI w Blokusa.
Warcaby
I m. Piotr Młynarczyk
II m. Igor Kazior
III m. Agata Stępień
Blokus - klasy V
I m. Hubert Jędrzejczyk
II m. Kinga Mruklik i Martyna Chojnacka
III m. Radosław Con
Blokus - klasy VI
I m. Olga Surosz i Darek Stanikowski
II m. Ola Bajon i Maja Wośko
III m. Dawid Małek i Kacper Kowalski
Warsztaty z geometrii dla klas 5-tych.
W ramach realizacji w PSP 7 projektu „Matma jest wszędzie”, w dniu 27. listopada b.r. odbyły się warsztaty dla klas piątych prowadzone przez nauczyciela matematyki.
Uczniowie zgłębiali umiejętności rysowania figur płaskich i przestrzennych o danych wymiarach według wskazówek i instrukcji prowadzącego zapisywanych „wektorowo”. Pomocne w trudniejszych momentach i zachęcające do pracy okazały się geoplany. Uczestnicy bardzo dobrze poradzili sobie z powierzonymi im zadaniami. Efekty pracy pozwoliły części uczniów otrzymać dodatkową ocenę z matematyki.
Warsztaty z biurem rachunkowym dla uczniów kl. V i VI
W ramach realizacji w PSP 7 projektu „Matma jest wszędzie”, w dniach 13. i 20. listopada b.r. odbyły się warsztaty dla klas szóstych i piątych prowadzone przez pracowników biura rachunkowego.
Uczniowie klas szóstych zapoznali się z zasadami rozliczeń i drukami PIT -11, rozliczeniami rocznymi osób fizycznych na drukach PIT – 37, drukami zgłoszenia konta bankowego do zwrotów, a w części praktycznej wypełniali według instrukcji druk PIT – 37. Piątoklasiści zmierzyli się z drukami faktur dla osób fizycznych, fakturami VAT i zasadami ich wypełniania.
Wśród uczestników zajęć, w każdej klasie można było dostrzec osoby o predyspozycjach do wykonywania w przyszłości zawodu księgowego czy rachmistrza.
Warsztaty z geometrii dla uczniów kl. IV
W dniu 6. listopada, w ramach realizacji w PSP 7 dofinansowywanego przez mFundację projektu „Matma jest wszędzie”, odbyły się warsztaty z geometrii dla klas czwartych. Uczniowie z wielkim zapałem układali różne figury geometryczne korzystając z geoplanów i kolorowych gumek. Podążali z sukcesem za wskazówkami nauczyciela prowadzącego zajęcia, a spostrzeżenia i wnioski o wielokątach skrzętnie wykorzystywali do rysowania ich na papierze w kratkę. Te umiejętności będą bardzo pomocne w zdobywaniu wiedzy o wielokątach podczas lekcji matematyki. Kolej na klasy piąte!
Warsztaty dla rodziców uczniów kl. IV
W związku z realizacją projektu „Matma jest wszędzie”, w ramach programu „mPotęga”, w Publicznej Szkole Podstawowej nr 7 w Radomsku w czwartek 23 października b.r. odbyło się spotkanie rodziców uczniów klas czwartych z pracownikiem tutejszej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
Temat spotkania to „Motywowanie dziecka do nauki”. Pani psycholog Michalina Gabryś przedstawiła rodzicom cenne informacje i spostrzeżenia dotyczące sposobów pracy i wspierania dzieci podczas nauki, dobrej organizacji czasu i przestrzeni do pracy a także niezbędnej motywacji i inspirowania dzieci w procesie edukacyjnym poprzez odpowiednie komunikaty zachęcające do samodzielnego myślenia i pogłębiania wiedzy. Mamy nadzieję, że tematy poruszane podczas spotkania okażą się inspirujące dla rodziców w organizowaniu dzieciom nauki, szczególnie w tak ważnym momencie jak przejście uczniów z edukacji wczesnoszkolnej do klasy czwartej.