PSP 7 RADOMSKO

Cześć, Europo! Tu Bruksela!

Projekt “Radomszczańskie Brukselki” oficjalnie uznajemy za zrealizowany, dopięty na ostatni guzik, zakończony sukcesem!
Bruksela, Parlament Europejski, Antwerpia są od dziś naszym, jakże pięknym wspomnieniem.

Ale…po kolei…

Wizytę w Brukseli zaczynamy od Atomium (monumentalny model kryształu żelaza, powiększony 165 miliardów razy, zlokalizowany w dzielnicy Laeken na przedmieściach Brukseli). Robi na nas ogroooomne wrażeni, wiedzieliśmy, że jest duży, ale nie aż tak!!! Potem przejazd do hotelu “FunKey Hotel” w Brukseli, który każdemu polecamy. Następnie centrum Brukseli, zabytkowe kamienice, Grand Place, Manneken Pis, Rue des Bouchers, Galeries St. Hubert i niezliczone kawiarnie, cukiernie, oferujące rozmaite słodkości z czekoladkami, truflami i goframi na czele. Wieczorem krótka wizyta w kompleksie Berlaymont (Komisja Europejska), Europa (Rada Europejska i Rada Unii Europejskiej) i Justus Lipsius (Rada Europejska i Rada Unii Europejskiej), po czym przyszła kolej na kolację w najlepszej restauracji w Brukseli - “Chez Leon”, spotkanie z Panią Poseł dr Agnieszką Kozłowską-Rajewicz. Założona w 1893 r. restauracja słynie m.in. z popularnych “moules-frites”, czyli małży z frytkami - próbowaliśmy. Pycha!

Środa poświęcona na Parlament Europejski. Na początek spotkanie z Panią Poseł dr Agnieszką Kozłowską-Rajewicz, w trakcie którego oprócz dyskusji na temat instytucji unijnych, wątków funduszy, wyborów do PE, mogliśmy także przekazać nasz projektowy “europejski słoiczek różnych różnorodności”, w którym znalazły się refleksje uczestników naszych działań na temat funkcjonowania UE. Wręczyliśmy także Pani Poseł materiały promocyjne Miasta Radomska, w tym m.in. historyczną grę planszową oraz albumy o Radomsku - nie zapomnieliśmy także o pozdrowieniach!

Po spotkaniu zwiedzamy od środka Parlament Europejski z salą obrad, włącznie. Możemy dokładnie poznać całą strukturę sali posiedzeń, zobaczyć, jak wygląda praca posła do PE. W kuluarach, w przygotowanych do tego miejscach, wyrażamy swoje zdanie na temat nadchodzących wyborów do PE - dlaczego warto głosować?

Teraz kolej na Parlamentatium, to największe w Europie parlamentarne centrum dla zwiedzających i jedna z najważniejszych atrakcji turystycznych Brukseli. Multimedialna interaktywna ekspozycja pokazuje m.in. historię integracji europejskiej i zasady pracy Parlamentu Europejskiego oraz innych unijnych instytucji, można zobaczyć m.in. ekspozycję poświęconą wstąpieniu w 2004 do Unii Europejskiej 10 nowych państw, salę “Europa i jej Parlament – 360°”, interaktywną mapę pokazującą różnorodność Unii Europejskiej, czy salę w której można posłuchać nagranych wypowiedzi, co Unia Europejska oznacza dla obywateli państw członkowskich.

Przychodzi pora na prawdziwy belgijski lunch, a jeśli tak, to tylko i wyłącznie Maison Antoine, przy Placu Jourdan 1 w dzielnicy Etterbeek. Działa od 1948 roku i zdaniem wieeeeelu serwuje najlepsze frytki na świecie. Frytki w Maison Antoine od początku podaje się wyłącznie ze świeżych ziemniaków, pociętych na drobne kawałki, które smaży się dwukrotnie aż uzyskają zachwycający złocisty kolor. Zdaniem właścicieli lokalu frytki powinny mieć smak lekko orzechowy, z zewnątrz chrupiące a wewnątrz miękkie. Tak, tak - takie właśnie były!

Brzuszki pełne, więc mogliśmy ruszyć dalej, do muzeum “Dom Historii Europy”, w pobliżu Parku Leopolda, tuż obok Parlamentu Europejskiego. Ekspozycja stała skupia się na historii Europy XX wieku oraz historii integracji europejskiej, jednocześnie ukazuje najważniejsze zjawiska i procesy historyczne wcześniejszych epok. Robi wrażenie, ma kilka pięter, zwiedzenie całości, krok po kroku jest czymś niezapomnianym, ale także, przyznajemy - męczącym. Ale…w jednym z miejsc prezentujących historię motoryzacji znaleźliśmy prawdziwą truskaweczkę na torcie - rejestrację z uwaga, uwaga - ERA…”. Nie wierzycie - zobaczcie sami! Mieliśmy także troszkę czasu żeby zobaczyć okolice PE i Plac Luksemburski. Wieczorem kolacja i kolejne spotkanie z Panią Poseł dr Agnieszką Kozłowską-Rajewicz, tym razem w restauracji “Colmar”, którą będziemy wspominać bardzo, bardzo długo, spróbowaliśmy pysznych steków, żeberek, ślimaków i słodkości pod każdą postacią - fontanna z czekolady - niezapomniana!

Podczas wyjazdu odwiedziliśmy także Antwerpię, która w 2011 r. otrzymała tytuł Europejskiej Stolicy Młodzieży, podczas spaceru zwiedziliśmy Katedrę Onze-Lieve-Vrouwekatedraal, Grote Markt – renesansowy ratusz i XVI-wieczne kamienice oraz rzeźbe Brabo, Torengebouw – zabytkowy drapacz chmur.

To były niesamowite cztery miesiące, gdy na przełomie listopada i grudnia zrodził się pomysł udziału Klaudii Andrzejczyk, Kacpra Motyla i Mateusza Patalana w ogólnopolskim konkursie “Cześć, Europo!”. Napięty harmonogram działań, poszukiwanie sojuszników, partnerów każdego, najmniejszego przedsięwzięcia. Cała masa zadań do wykonania, ale przy tym niesamowita frajda, proeuropejska frajda, co ważne, promowanie wiedzy o Europie i Unii Europejskiej. Bardzo, bardzo, intensywny czas…

Raz jeszcze, serdecznie dziękujemy:

- Pani Poseł dr Agnieszce Kozłowskiej-Rajewicz za niezapomniany wyjazd, zaplanowany i zorganizowany perfekcyjnie pod każdym względem
- Pani Paulinie Błaszczak, kierownikowi wyjazdu (biuro poselskie Agnieszki Kozłowskiej-Rajewicz Posłanki do Parlamentu Europejskiego) - za niezapomniany wyjazd, zaplanowany i zorganizowany perfekcyjnie pod każdym względem
- organizatorom konkursu “Cześć, Europo!” - Stowarzyszeniu “Młodzi dla Europy” oraz Polskiej Fundacji im. Roberta Schumana - to dzięki Wam mogliśmy uczestniczyć w czymś niezapomnianym
- Urzędowi Miasta w Radomsku z Panem Prezydentem dr. Jarosławem Ferencem na czele za wsparcie logistyczne, merytoryczne za liczne materiały promocyjne miasta Radomska. Dotrzymaliśmy słowa - Radomsko było w Brukseli godnie reprezentowane.

Serdecznie dziękujemy Wam Wszystkim za liczne słowa wsparcia, mobilizacji przy każdym najmniejszym działaniu, bez Was na pewno nie byłoby tego sukcesu!